lördag 19 februari 2011

Mot nya höjder

Nedräkningen inför partikongressen har nu börjat. Ombudsvalet är i full gång och under nästa vecka får vi veta vilka ombud som ska representera Uppsala.

Partiledarfrågan utvecklar sig också på ett spännande sätt. I torsdags gick Mikael Damberg ut på Facebook och meddelade att han gärna ville vara med att ta ansvar för partiet. Han skrev följande:

"‎...till alla er som mailat eller FBat om att ni vill se mig som ny partiledare och undrar om jag vill och ställer upp. - Jag vill verkligen vara med och ta ansvar för den nystart som partiet behöver. Hur jag bäst kan göra nytta och vilken roll jag kan spela är det andra som får avgöra."

Det känns härligt att någon kliver fram och tydligt uttrycker sin vilja att vara med i det lag som vi ska forma för att leda partiet. Mikael representerar också ett tydligt generationsskifte, något som jag bedömer är väldigt viktigt för oss. Han är också en oerhört skicklig debattör med lång erfarenhet från både partiarbete och parlamentariskt arbete.

Vi får se om Mickes agerande leder till att fler kandidater öppet kliver fram eller inte. Jag är övertygad om att han skulle bli en utmärkt partiledare. Men det finns flera mycket intressanta kandidater till partiledare, av båda könen. Vem det blir, och hur laget kring den nya partiledaren utformas, är avgörande för att vårt parti ska nå nya höjder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar