måndag 20 augusti 2012

Sätt barnens hälsa i centrum

Nu har höstterminen startat. Själv följde jag häromdagen en nervös kille till första dagen i tvåan. Han var så pirrig och förväntansfull. En stor och viktig dag för honom och för mig.

Skolbarnen på Årsta- och Brantingskolan har också börjat, och trots alla löften från den borgerliga kommunledningen får nu barnen återvända till mögelskadade skollokaler. Det rapporteras bland annat i UNT och i TV 4. Problemen på skolorna har uppmärksammats under en längre tid men först i slutet av vårterminen fick barnen och föräldrarna löften om tillfälliga undervisningslokaler under hösten. Det var ett besked som välkomnades med glädje. Desto större är förstås besvikelsen nu när löftena visade sig vara tomma.

Bild ritad av min dotter
Och jag kan så väl förstå den oro som barnen och föräldrarna nu känner. Vad betyder det att barnen får gå ytterligare en termin i lokaler som har mögelproblem. Att få svaret att "i nuläget utgör det ingen större hälsofara" är inte OK.

Oklarheter i provtagning, vilka ämnen barnen utsätts för och om det är farligt ställdes jag själv inför när min dotter kom tillbaka till förskolan efter sommaren. Även där har personalen under en längre tid lyft frågan om att många av personalen och barnen ofta varit sjuka och äntligen har undersökningar inletts. Men att inte snabbt få svar och besked om eventuella åtgärder är jobbigt. När jag lämnade min dotter i den nya femårsgruppen på förskolan första dagen efter sommarlovet var det en mycket stor dag för mig och jag var lite nervös, men min dotter sa snabbt "Ska du inte gå snart?". Den trygghet hon känner där är fantastisk att känna som förälder. Dagen efter kom mailet om luftproblemen.

När man som förälder inte känner sig trygg med den miljö som våra barn befinner sig i så faller allt annat. En förskola och skola av hög kvalitet är för mig en av de viktigaste politiska frågorna. Och menar vi allvar med arbetslinjen är bra förskolor och skolor i allra högsta grad en nödvändighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar