tisdag 1 maj 2012

Första Maj

I strålande sol på Vaksala torg talade jag idag på vårt Första Maj-firande. Det är alltid en ära att få tala på Första Maj. Jag minns som igår mitt första tal som ung SSUare hemma i Sala, men jag inser att ungefär 25 år har passerat sedan dess...

Idag talade jag om vikten av förebyggande arbete och om att satsa på barnen och ungdomarna. Och om att socialdemokratin är en frihetsrörelse som strävar efter jämställdhet mellan kvinnor och män och efter ett samhälle definierat av jämlikhet. Inför Första Maj skrev jag och Erik Pelling en debattartikel i UNT. Läs den gärna här.

Så lider det här årets Första Maj mot sitt slut. Efter kvällens nyhetsskörd och en genomgång av sociala media står det klart att Stefan Löfven gjorde succé på Götaplatsen inför över 15 000 personer. Han talade om jämställdhet och feminism, om utbildning och jobb för unga, om innovationer och samverkan för nya jobb och om internationell solidaritet. På ett lysande sätt lyckas Stefan fånga det som är traditionella socialdemokratiska frågor och sätta in dom i dagens kontext. Han är min, och så många andras statsministerkandidat. Idag börjar valrörelsen!

PS Eftersom Stefan Löfven imorgon presenterar partiets budgetmotion passade jag och Erik på att skriva en debattartikel även om det som publicerades på Politikerbloggen. I artikeln efterlyser vi viktiga infrastruktursatsningar. Läs den här. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar