måndag 4 april 2011

Politisk analys med mormor

Jag pratade med min mormor i helgen. Anledningen var att hon fyllde 85 år men samtalet gled, som vanligt, snabbt in på politik. Min mormor är klockren i sin politiska kompass. Hon är också väldigt känslomässigt engagerad i politiken. Hon kan ringa bara för att få prata av sig sin ilska över borgarna eller över hur Mona Sahlin behandlas. Mormor har tagit tuffa diskussioner på PRO hemma på temat "Ni ville ju få bort Göran Persson och röstade borgerligt - det ni får nu är borgerlig politik". Hon har intresserat följt processen att välja en ny partiordförande för Socialdemokraterna och varit insatt i de olika turerna.

Lite spänd frågade jag vad hon tyckte om Juholt då. Jo då, sa mormor, det kan nog bli bra. Nu ska jag lägga till att jag kommer från Sala och där är vi inte kända för överord. En helt fantastisk middag kan recenseras "Det här var faktiskt gott" så mormor menar med sina ord att Juholt är kanon! Men la hon till, han får vara försiktig med den bild som sätts nu och att han kanske tar i för mycket i utrensningen efter Mona. Sen frågade hon till sist "Vem i hela friden hade köpt avtackningsblommor till Thomas på partikongressen? En ynka ros?" Ja, det undrar jag också mormor. Men i helgen ska jag ringa dig igen och berätta om avtackningen av Thomas som distriktsordförande, då hoppas jag att du kan känna dig stolt över hur vi avtackar en person som betytt så oerhört mycket för vårt parti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar