måndag 21 september 2009

En öppen folkkyrka


Igår promenerade jag med min dotter till Vindhemskyrkan och röstade i Kyrkovalet. Det är ett val som ger mersmak. Socialdemokraterna är fortsatt det absolut största partiet och de rödgröna partierna går tydligt framåt i kyrkovalet, medan de borgerliga backar med 7 mandat. Socialdemokraterna har återigen lyckats bedriva en folkrörelsekampanj med tusentals aktiva valarbetare runt om i hela Sverige och det har gett resultat. Socialdemokraternas idé om en öppen folkkyrka känns extra stark för mig just i Vindhemskyrkan där jag tillbringat mycket tid på en helt fantastisk Öppen Förskola.

Att promenera till vallokalen med barn igår påminde mig också om mötet utanför vallokalen när vi i juni röstade i EU-valet. Endast folkpartiet hade där en valsedelsutlämnare (som nu är EU-parlamentariker) som lämnade en valsedel till min då fyra och etthalvt årige son som verkade intresserad. Han tittade då länge och noggrant på valsedeln, men lämnade sedan tillbaka den och sa med eftertryck att "Den här vill jag inte ha". Klockrent! Helt utan instruktioner från mamma vill jag tillägga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar